Esports vedonlyönti pähkinän kuoressa

Elektronisen urheilun veikkaus eli esports vedonlyönti on yksi uusimmista urheiluvedonlyönnin alalajeista. Tämän urheilumuodon vedonlyönti alkoi toden teolla lisääntyä vasta pari vuotta sitten, kun elektronisen urheilun kansainvälisten turnausten palkintopotit kasvoivat. Nykyään suurimmista kansainvälisistä turnauksista ja e-urheiluliigojen voitoista pelaajat voivat kuitata jopa miljoonia euroja. Elektroninen urheilu eli e-urheilu tarkoittaa kilpailumuotoista videopelien pelaamista. Tunnetuissa nettipeleissä kilpapelaaminen on kasvattanut suosiotaan valtavasti aina legendaarisen Quaken ensimmäisten osien julkaisemista lähtien. E-urheilu ei kuitenkaan tarkoita vain yhden pelin pelaamista, vaan termi kattaa laajemmin erityylisten pelien kilpapelaamisen.
Esports vedonlyönti pähkinän kuoressa

Millä vedonlyöntisivuilta löytyy esports vedonlyönti? (From which betting websites you can find esports betting?)

Esports vedonlyönti on tullut lähes jokaisen vedonlyöntisivun valikoimaan. Monet vedonlyöntisivut käyttävät samoja peliohjelmistoja keskenään, joten vetokohteet ovat myös samankaltaisia. Tärkein vetomuoto on esports tulosveto eli money line, jossa veikataan ottelun tai turnauksen voittajaa. Myös tasoitusvedot eli handicap-vedot ovat käytössä e-urheilussa. Pelikohtaisia vetoja ovat muun muassa totals-vedot, joissa pyritään veikkaamaan oikein eri peleissä tavoiteltavia pisteitä. Tunnettuja totals-vetoja ovat muun muassa pelissä tehtyjen eliminointien eli tappojen määrä, tai voitetut kierrokset. Turnauksen tai muun tapahtuman voittajan veikkaamisesta käytetään nimeä outright-veikkaus. Elektronisen urheilun vedonlyönti on luonteeltaan hyvin samanlaista kuin minkä tahansa muunkin urheilulajin vedonlyönti. Tärkeintä on ymmärtää perussääntöjen, kuten vetokohteiden, lisäksi myös pelin dynamiikka.

Mitkä ovat tärkeimmät esports vedonlyöntipelit?

Tunnetuimpia esports vedonlyöntikohteita ovat muun muassa Dota 2, Starcraft, ja CS:GO.
Esports-pelit jaetaan erilaisiin alaluokkiin, joita kutsutaan peligenreiksi. Tärkeimmät elektronisen urheilun peligenret ovat:

FPS-räiskintäpelit 

Räiskintäpelit eli FPS-pelit (first-person shooter) ovat yleensä pelihahmon omista silmistä kuvattuja sotapelejä. FPS-peleissä pelaajan tarkoituksena on eliminoida vastustaja erityylisiä aseita käyttäen. Pelaajilla on käytössä aseiden lisäksi esimerkiksi erilaisia suojavarusteita, räjähteitä ja lääkinnällisiä varusteita. FPS-peleissä pelataan monessa erilaisessa kilpailumuodoissa. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi lipunryöstö, deathmatch, ja search & destroy -pelimuodot. Tunnettuja FPS-pelejä ovat muun muassa Counterstrike-pelisarjan CS:GO-versio, sekä Overwatch.

RTS-strategiapelit

Strategiapelit ovat olleet aina pelien keskeisintä ydintä. Niin myös e-urheilussa, ja etenkin Real Time Strategy eli RTS-pelit ovat suosittuja esports-pelejä. Strategiapeleissä pelataan usein sotaa toista pelaajaa vastaan omilla joukoilla, jotka joudutaan alussa kehittämään rajallisilla resursseilla. Monille tuttuja strategiapelejä ovat esimerkiksi Starcraft ja Warcraft.

MOBA-areenapelit

MOBA-areenapelit eli taisteluareenamoninpelit ovat pelejä, joissa pyritään tuhoamaan vastustajan tukikohta ja suojelemaan omaa tukikohtaa joukkueena. MOBA-pelit ovat luonteeltaan samankaltaisia strategiapelien kanssa, joskin pienemmässä mittakaavassa. Tunnetuimmat MOBA-areenapelit, jotka ovat myös esports vedonlyöntikohteita, ovat League of Legends ja tämän jälkeläinen Dota 2. Dota 2-pelissä on tullut viime vuosina myös mukavasti suomalaismenestystä.

Onko esports vedonlyönti oikeasti urheiluvedonlyöntiä?

Elektronisen urheilun urheilu-statuksesta on kiistelty niin kauan kuin koko esports-termi on ollut olemassa. Elektroninen urheilu ei tavallisessa mielessä vaadi samanlaista fyysistä ponnistelua kuten esimerkiksi yleisurheilu. Tämän vuoksi elektronista urheilua ei välttämättä hyväksytä ainakaan olympialajiksi vielä pitkään aikaan. Parhaimmillaan elektronisen urheilun vertaaminen onnistuu shakkiin, joka on myös maailmanlaajuisesti kuuluisa laji. Esports vedonlyönti sen sijaan lienee kasvamaan päin myös tulevaisuudessa.